Kaldt vann og Kroppen din ! 

Det er en flere gode grunner til at City Sauna oppfordrer sine gjester til å bade i kaldt vann.
Her er en kort oppsummering:
 
1. Det kan bedre immunforsvaret ditt. Effektene av kald nedkjøling av kroppen og innvirkningen på immunforsvaret har blitt dokumenter mye. Kaldt vann kan hjelpe til med å øke antallet hvite blodlegemer fordi kroppen blir tvunget til å reagere på skiftende forhold. Over tid blir kroppen din bedre til å aktivere immunforsvaret.
 
2. Det gir deg en naturlig rus. Svømming i kaldt vann aktiverer endorfiner. Endorfiner er enzymet hjernen produserer for å få oss til å føle oss bra under aktiviteter. Svømming i kaldt vann er også en form for trening, og trening har vist seg til å behandle depresjon. Svømming i kaldt vann bringer oss nær smertebarrieren og da frigjøres endorfiner når vi har vondt, for å hjelpe oss med å takle det.

3. Det forbedrer blodsirkulasjonen. Når man svømmer i kaldt vann skylles venene, arteriene og kapillærene og med gjentatt eksponering tilpasser vi oss til kulden.

4. Det kan øke seksuell drift. Kaldt vann ble tradisjonelt sett på for å undertrykke seksuelle trang. Faktaen er det kan øke seksuell drift! En dukkert i kaldt vann øker østrogen- og testosteronproduksjonen og dette resulterer i en forhøyet fruktbarhet og lyst. Fordelene med økt drift inkluderer mer selvtillit, høyere selvtillit og forbedret sinnsstemning.

5. Det forbrenner kalorier. Hjertet må pumpe raskere i kaldt vann og kroppen må jobbe hardere for å holde deg varm mens du svømmer. Totalt sett brennes langt flere kalorier under svømming under kalde forhold enn å svømme i varmere forhold. Ideen om at det å drikke kaldt vann øker antall kalorier du brenner kan være en myte, men det er et faktum at kaldt vann reduserer kroppstemperaturen din så mye at kroppen aktiveres.
 
6. Det reduserer stress. Svømme i kaldt vann kontrollerer stress på kroppen fysisk og psykisk. Flere dokumenterte studier har identifisert koblingen mellom kaldt vann og stressreduksjon. Svømmere i kaldt vann blir roligere og mer avslappet.

7. Det er en flott måte å sosialisere og få nye venner. City Sauna ser at dette gir en god følelse av fellesskap og inkludering blant svømmerene i kaldt vann. Det er ingenting som bringer folk sammen som å møte en utfordring og dele opplevelsen som ett felleskap. Det er stadig pågående studier på effekten av svømming i kaldt vann og overgangsalderen. Det er ikke enda konkludert at det spesifikt er det kalde vannet som gir den positive effekten - ettersom fordelene ved sosialt samvær og aktivitet vil forbedre generell helse og velvære. Men hva er det ikke å like? Blir med City Sauna og hopp i det.
City Sauna har høyt fokus på sikkerhet:
Selvfølgelig er det sikkerhetshensyn å ta for alle typer idrett. En person som utfordrer selv i kaldt vann uten våtdrakt oppfordres til å ha fokus på sikkerheten, egene begrensninger og konsekvens...

City Sauna oppfordrer kaldt vann svømmere til å følge disse regler:

 

1.Avklimatisering: Når temperaturen synker, bare fortsett å svømme, kroppen din blir vant til kulden. Sommertid i Norge er en fin tid å starte med å utfordre kroppen din med å svømme i kaldt vann. Det vil ikke være et så stort sjokk å gå gjennom resten av årstidene om man bader jevnlig i tråd med at vanntemperaturen faller gradvis.

 
2. Vær trygg. Svøm i forhold der du vurderer at det er trygt, sørg for at du kan komme ned og opp av vannet raskt og enkelt. Svøm aldri på egen hånd!


3. Bekledning når vanntemperaturen er lav.
Bruk gjerne lue på hode, for å bevare kroppsvarmen. City Sauna mannskapet bruker gjerne ull lue eller ørevarmere.
Du kan også bruke neoprenhansker, neoprensko, balaclava eller våtdrakt – ta i bruk det du føler deg komfortabel med.


4. Ikke dykk! Ikke hopp rett i vannet eller dykk med mindre du er godt vant til det kalde miljøet. Kaldt vann kan forårsake hyperventilering og kuldesjokk, noe som kan innebærer risiko.


5. Kjenn dine egne grenser. Når temperaturen synker så anbefales det å reduser tiden i vannet. Om vinteren svømmer vi ofte bare i to til tre minutter hver gang. Den generelle regelen er at du kan bruke 1 minutt per grad X vanntemperatur i vannet - lytt til kroppen din.

6. Varm deg opp. Pakk med deg rikelig med varme klær og gjerne noe varm drikke. Ikke kjøl deg ned for lenge for å så å fyre City Sauna opp til 110 grader. Bruk hodet, utfordre gjerne kroppen din men ikke overdriv.
Tilbring resten av dagen i en endorfin og mestrings tilstand.
City Sauna vet det er både fordeler og utfordringer ved å svømme i kaldt vann.  Fordelene gjør at mange svømmelag i Norge svømmer hele året og det skaper en god fellesskapsfølelse der alle får føle seg inkluderte.

Du trenger ikke å være en treningsguru - eller i en badedraktmodellform – du må bare ha ett åpent sinn, vær med på en utfordringen og kos deg.
Dette kan være favoritthobbyen du aldri visste at du hadde!


Sitat fra Saunamaster:
«No ska me kosa oss»